HEM / E-HANDEL / Frakt / Hantera fraktsätt

Hantera fraktsätt

Inställningar för fraktsätt

Om du har flera fraktsätt väljer du i vilken ordning de ska visas på kassasidan och du kan koppla fraktsättet till ett fraktbolag (om du har ett avtal)  och även lägga på ett vikttillägg. Säljer du till olika länder så väljer du vilka länder som ska kunna handla med respektive fraktsätt.

Administrera fraktsätt

Klicka på "E-handel / PIM" i den svarta verktygslisten i sidhuvudet

Klicka på "Inställningar" i menyn som fälls ut

Klicka på "Fraktsätt" i menyn till vänster

Klicka på "Nytt fraktsätt" för att skapa nytt eller på namnet på ett befintligt för att editera.

» Uppgifter / inställningar för fraktsätt 

Typ

Välj vilket sorts fraktsätt det är.

Art.nr

På denna rad anger du fraktsättets artikelnummer ifall du har ett sådant.

Namn

Ge fraktsättet ett namn. Detta namn kommer att synas på kassasidan.

Moms

Om du har en kostnad för fraktsättet så väljer du i dropplistan vilken momssats som gäller.

Pris exkl. moms

Skriv in priset exkl moms. Du behöver då inte fylla i priset inkl moms.

Pris inkl. moms

Om du hellre anger priset inkl moms så fyller du i priset på denna rad.

Sorteringsordning

Sortering anger du i siffror. Det avgör i vilken ordning fraktsätten visas på kassasidan. Det fraktsätt med lägst siffra visas överst.

Prioritering

Prioritering anges med siffror i stigande ordning. Läs mer i informationsrutan till höger om hur prioritering fungerar.

Fraktbolag

Det fraktbolag som du har ett avtal med är det bolag du väljer i dropplistan. Har du inget avtal med någon så ska du inte göra något val.

Synlig för länder

Om du säljer internationellt så anger du vilka länder som ska kunna välja detta fraktsätt på kassasidan.

Vikttillägg

Om du använder dig av vikttillägg så väljer du vilket viktschema som gäller. Om du har missat att skapa ett schema för detta så kan du i efterhand gå tillbaka till inställningar för fraktsättet och välja in vikttillägget.

Extern typ ID

Detta fält är till för dig som vill importera fraktsätt. Hör av dig till oss så hjälper vi dig om du kör fast.

Standard fraktsätt

Kryssar du i denna ruta så är detta fraktsätt förvalt på kassasidan och kunden behöver ej göra ett aktivt val. Det går endast att ha ett standard fraktsätt.

Aktiv

Denna ruta ska vara i kryssad om du vill att dina kunder ska kunna välja detta fraktsätt när de genomför ett köp.

Välj bild

Om du vill visa en logga för fraktsättet, t.ex DHL, Postnord eller annan logga så klickar du på "Välj bild" och du kommer till filarkivet och i filmappen Logotyper bör du kunna hitta en logga som passar. Hör annars av dig till oss så hjälper vi dig.

Du kan spara om du inte behöver göra inställningar för behörighet och översättningar, som är tillval. Annars klickar du i menyn till vänster.

Tänk på att du måste välja in nya fraktsätt på befintliga produkter. Det går givetvis bra att göra med en import.

Behörigheter 

I dropplistan gör du ditt val för vilken/vilka behörighetsgrupper som ska ha rätt att se detta fraktsätt.

Översättningar 

Här gör du inställningar för de språk som är aktiva för din e-handel. Fyll i namn, välj informationssida och skriv ett länknamn.

Tänk på att ta reda på kostnad för de olika fraktbolagen som du har avtal med innan du skapar fraktsätt. Det underlättar också om du skapar fraktsätten innan du börjar skapa produkter eftersom du för varje produkt måste ange vilka fraktsätt som gäller.

När dina kunder lagt sina produkter i varuvagnen och går till kassan för att betala kommer de att se dina fraktsätt. De kryssar i det alternativ som passar dem bäst.

Typ av fraktsätt
De val som kan finnas tillgängliga är Normal, Hämta i butik samt Digital. Vilka val du kan se i dropplistan beror på vilka tillval du har.

Pris med eller utan moms
Du kan välja om du vill ange priset för fraktsätt med eller utan moms. Om du väljer att fylla i priset utan moms så kommer raden med moms att bli ifylld med korrekt pris när du sparar. Glöm ej bort att välja momssats i dropplistan.

Sortering
Sortering fungerar som så att du anger siffror för dina olika fraktsätt. De visas då i stigande ordning utifrån de siffror du angett. Det fraktsätt som har lägst siffra visas överst.
Har du endast ett fraktsätt behöver du inte ange sortering. Om du har flera fraktsätt men inte anger någon sortering så visas de i bokstavsordning på kassasidan.

Prioritering för fraktsätt
Om du har många olika fraktsätt, allt från Brev, Paket, Flexpall, Skrymmande, Pall osv, kan du ange prioritet för fraktsätten för att på så sätt styra vilket fraktsätt som visas på kassasidan. Det viktiga är att det finns ett gemensamt fraktsätt för de produkter som ligger i varukorgen. Kort sagt, den produkt som går att skicka med Brev även måste ha överordnade fraktsätt. Den produkt som går att skicka med Paket ska ha överordnade fraktsätt men inte underordnade osv.

När du anger prioritet (anges med siffror) så är det lägsta siffran som får högsta prioritet. Ex: Brev: 1, Paket: 2, Flexpall: 3 osv. Då innebär det att om en kund beställer produkter som endast kan skickas med brev så visas bara fraktsätt Brev som har prioritet 1, övriga tas bort.

Gemensamma fraktsätt
Tänk på att även små produkter måste ha fraktsätt så som Flexpall och skrymmande. Om en kund beställer en penna och ett skrivbord måste de två produkterna ha ett gemensamt fraktsätt för att kund ska kunna genomföra en beställning.

Standard
Du kan välja att ha ett fraktsätt som är förvalt. Då är det redan i kryssat när kund kommer till kassasidan för att betala och de behöver inte göra ett aktivt val. Kund kan självklart välja ett annat fraktsätt om de önskar om andra fraktsätt finns tillgängliga.

Logotype
De flesta logotyper bör finnas i en mapp i filarkivet. Om du inte hittar rätt logotype kan du själv leta upp en logga på nätet, eller kontakta ditt fraktbolag och be dem skicka en.

Behörigheter
Gäller för dig som har tillvalet Användare och har skapat behörighetsgrupper. Klicka på Behörigheter i menyn till vänster för att ange vilka användargrupper som ska ha rättighet att se detta betalsätt.

Översättningar
Gäller för dig som har språk som tillval. Klicka på Översättningar i menyn till vänster för att översätta betalsättet till andra språk. Du måste först ha aktiverat språken.

Relaterade hjälpavsnitt

Fraktfri gränssumma

Beskrivning av var du fyller i summan kunden måste komma upp i för att få fraktfritt.

Har du en totalsumma som dina kunder måste handla för, för att få fraktfritt? Här beskriver vi va

Förpackningsstorlek

Välj vilken storlek produktens förpackning är i.

Ange produktens förpackningsstorlek. T.ex om den är skrymmande eller förpackad i brev eller likna

Välj in fraktsätt på produkt

Här beskriver vi hur du väljer fraktsätt per produkt.

För att kunna genomföra detta steg måste du först ha skapat fraktsätt under E-handel -> Frakts

Bevaka produkt

Hjälpavsnitt kommer inom kort

Hantera lagerbeskrivningar

​Avsnittet handlar om hur du administrerar lagerintervaller för lagerhantering.

Namnet på de olika lagerbeskrivningarna syns på produktsidan för de produkter du använder lagersa

Lagerplats

Här beskriver vi var du anger lagerplats per produkt. Följer med i plocklistan som går att skriva ut från respektive order

Vill du att lagerplatsen ska följa med i packningsordern? Då kan du fylla i lagerplats per produk

Lagersaldo

Här beskriver vi hur man manuellt uppdaterar lagersaldo per produkt

Här beskriver vi hur du manuellt uppdaterar lagersaldo per produkt och även vilka andra inställni

Lagersaldo butik

​Avsnittet handlar om hur du administrerar lagerintervaller för lagerhantering.

Namnet på de olika lagerbeskrivningarna syns på produktsidan för de produkter du använder lagersa

Annan lagerstatus

Välj lagerstatus och inkommande datum om produkten inte finns i lager men ändå går att beställa

Tillåter du beställning av produkter trots att de inte finns i lager? Då bör du använda funk

Minsta antal vid köp

Beskrivning av hur du fyller i minsta antal som måste beställas av en viss produkt.

Fyll i det minsta antal som måste beställas vid köp av en viss produkt. Klicka på Frakt och inven

Utgången produkt

Här beskriver vi hur du visar att en produkt är utgången i produktlistor och på produktlistan.

Om en produkt är utgången kan du visa upp detta i produktlistor och på produktsidan. Produkten vi

Hittar du inte det du söker?

Då kan du kontakta oss direkt på supporten. Vi är glada att hjälpa till och se till att ditt arbete med plattformen går enkelt. 

Telefon: 0141-20 25 40 eller e-post: support@sitesmart.se

Välkommen att kontakta oss!

Tack för att du använder SiteSmart!

Trygg Drift avtal

Supporttjänsten omfattar e-brev och telefon gällande handhavande och administration av SiteSmart webbtjänst. Support gäller under avtalets giltighetstid för de personer hos Kontohavaren som genomgått introduktion i SiteSmart webbtjänst och innehar administrativa rättigheter till densamma.

HITTA TILL OSS

Bispmotalagatan 7A 591 30 Motala

Telefon: 0141-20 25 40
E-post: support@sitesmart.se

Följ oss på sociala media

SiteSmart – a part of VIEW Group  

Copyright ©  SiteSmart  |  Sitemap |  Villkor & Policys  |  Cookies

Vi lever som vi lär. Supportsidan är byggd på och drivs med e-handelsplattformen Sitesmart