CMS
CMS
E-HANDEL
E-HANDEL
FILER
ANVÄNDARE & RÄTTIGHETER
ANVÄNDARE & RÄTTIGHETER
NYHETSBREV
NYHETSBREV
SPRÅK
BLOGG & EVENT
INSTÄLLNINGAR
INSTÄLLNINGAR
HEM / ANVÄNDARE & RÄTTIGHETER / Hantera användare / Administratör
Avsnittet handlar om hur du skapar administratörer. Som administratör kan du, beroende på vilken behörighet du har, redigera och ändra andra användares uppgifter. Exempelvis kan detta göras genom att skapa nya användare, hantera befintliga användares information eller tilldela användare till olika användargrupper m.m.
Dina egna uppgifter har du alltid rättighet att ändra.
Klicka på "Kunder / användare" i den svarta verktygslisten i sidhuvudet
Klicka på "Ny användare"
Här fyller du i för och efternamn, användarnamn, lösenord och e-postadress.
Klicka på “Användargrupper / rättigheter” för inställningar gällande administrativa funktioner.
Användare/åtkomstnivå
I dropplistan väljer du "Administratör"
Göm användare
Kryssa i denna ruta för så att andra administratörer ej ska kunna se/komma åt inställningar för administratören som skapas.
Ge åtkomst till att se användarnas personliga uppgifter
Om administratören ska kunna komma åt andra användares uppgifter, ex kunder så ska denna ruta kryssas i. Alla användare som administratören har varit inne på sparas i en logg och kan användas vid utdrag gällande GDPR.
Glöm ej att spara.
Olika inställningar för användare/admnistratörer
Användaruppgifter
På denna flik syns övergripande uppgifter om användaren/administratören
Ändra användaruppgifter
Här kan du fylla i/ändra uppgifter för namn, användarnamn, lösenord, e-post, personnummer samt adress och telefonnummer. Finns även möjlighet att aktivera eller inaktivera användare/administratör.
Offert/order
Här kan du se alla order som användaren har gjort i din webbshop. Du kan även skapa en ny order eller offert.
Ytterligare information
Denna information är inte aktiverad och syns ej någonstans i systemet. Det ger dock en möjlighet att kunna skapa en egen community på hemsidan, t.ex för ett intranät eller liknande.
Användargrupper/rättigheter
Här kan du tilldela användaren olika rättigheter genom att placera användaren i en grupp.
Inställningar
Här kan man ange standardspråk både för användarens publika inloggning och även för admin. Du kan också bestämma vilken valuta användaren ska se priser i (om du har e-handel och använder valuta). Under inställningar kan du även ändra om användaren ska bli registrerad som mottagare för nyhetsbrev eller inte. (Gäller endast om du har tillval “Nyhetsbrev”)
Aktivitetslogg
Här visas de aktiviteter som är kopplade till användaren i publikt läge. T.ex om de kryssat i ruta för att godkänna användarvillkor (vid registrering) och t.ex om de har gjort en publik inloggning på "Mina sidor".
Aktivetslogg (admin)
Denna logg visar vad användaren har pysslat med som inloggad i admin. T.ex vilken annan användare eller order de har kikat på. Denna logg är tillför GDPR ifall någon kund hör av sig och vill veta vem som har kikat på deras uppgifter.
Logg av användarnas aktiviteter, både publika och adminstratörer
I aktivitetsloggen visas de aktiviteter som är kopplade till en användare. För en publi
Skapa publik användare / ändra inställningar för publika användare
Avsnittet handlar om hur du skapar och/eller administrerar publika användare. Du kan skapa n
Då kan du kontakta oss direkt på supporten. Vi är glada att hjälpa till och se till att ditt arbete med plattformen går enkelt.
Välkommen att kontakta oss!
Trygg Drift avtal
Supporttjänsten omfattar e-brev och telefon gällande handhavande och administration av SiteSmart webbtjänst. Support gäller under avtalets giltighetstid för de personer hos Kontohavaren som genomgått introduktion i SiteSmart webbtjänst och innehar administrativa rättigheter till densamma.
SiteSmart – a part of VIEW Group
Copyright © SiteSmart | Sitemap | Villkor & Policys | Cookies
Vi lever som vi lär. Supportsidan är byggd på och drivs med e-handelsplattformen Sitesmart